Światowe Forum Ekonomiczne proponuje odejście od samochodów prywatnych na rzecz wynajmu. Wynajem zamiast posiadania samochodu – to pomysł WEF, który jest zbieżny z propozycjami Komisji Europejskiej. KPO i planowane unijne Fit for 55 znacznie utrudnią nam posiadanie prywatnych pojazdów spalinowych, ale także elektrycznych.
W artykule 3 podejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym w celu zmniejszenia popytu na metale krytyczne (3 circular economy approaches to reduce demand for critical metals) z 18 lipca 2022r, Światowe Forum Ekonomiczne proponuje rozwiązania, których zadaniem jest zmniejszenie zużycia wspomnianych metali, a także wprowadzenie gospodarki w obiegu zamkniętym, bowiem „czysta energia” też kosztuje i jest oparta na surowcach.
–Przejdź od posiadania do używania – czytamy już w drugim akapicie artykułu na WEF (ang. Skrót od Światowe Forum Ekonomiczne)
-Bądź szczery, prawdopodobnie masz co najmniej jeden stary telefon komórkowy schowany na dnie szuflady. Prawdopodobnie nieużywany dysk twardy również zajmuje miejsce. (…) Przeciętny samochód osobowy lub dostawczy w Anglii jeździ tylko przez 4% czasu. Podczas gdy większość ma już telefon osobisty, 39% pracowników na całym świecie ma zapewnione przez pracodawcę laptopy i telefony komórkowe. To wcale nie jest wydajne pod względem zasobów– czytamy dalej na weforum.org.
Wynajem zamiast posiadania samochodu – pomysł WEF
Ale jest cudowne rozwiązanie…
– Większe udostępnianie może ograniczyć posiadanie bezczynnego sprzętu, a tym samym zużycie materiałów. Platformy współdzielenia samochodów, takie jak Getaround i BlueSG, już wykorzystały tę okazję, aby oferować pojazdy, w których płaci się za godzinę użytkowania – dodaje Winnie Yeh, autor tekstu na WEF.
Brakuje w tym wszystkim tylko jednego: Informacji, że częściej używane samochody, szybciej się zniszczą.. Dalej jest jeszcze ciekawiej. Mamy być profilowani. Paniska chcą wiedzieć czy jeździmy dla zabawy czy do pracy.
-Aby umożliwić szersze przejście od własności do użytkowania, sposób, w jaki projektujemy rzeczy i systemy, również musi się zmienić. Na przykład współdzielenie samochodu jest możliwe dzięki nowym funkcjom bezkluczykowego odblokowywania. Podobnie, aby zmniejszyć liczbę urządzeń przypadających na osobę, potrzebne są profile użytkowników, które rozróżniają używanie tego samego urządzenia do pracy i użytku osobistego. Proces projektowania, który koncentruje się na zaspokajaniu podstawowej potrzeby, zamiast na projektowaniu pod kątem zakupu produktu, ma fundamentalne znaczenie dla tych zmian. Jest to sposób myślenia potrzebny do przeprojektowania miast w celu ograniczenia prywatnych pojazdów i innych zastosowań – tutaj przy okazji został poruszony temat 15-minutowych miast.
-Wprowadzenie większej liczby takich cyrkularnych modeli (w domyśle – gospodarczych) wymaga znacznego wysiłku i zmian w naszym obecnym stylu życia – zapowiada Yeh.
Nie mogło zabraknąć okrągłych zdań w stylu „oceany nas zaleją”, które słyszymy już od lat 70-tych XX wieku:
-To przejście na model w pełni okrężny jest teraz pilniejsze niż kiedykolwiek. Jeśli mamy iść naprzód, musimy ponownie rozważyć na poziomie systemowym, ile zużywamy, a także jak możemy zmniejszyć zużycie. Jeśli nie uda nam się radykalnie zmniejszyć obecnego zużycia metalu, debata i napięcie związane ze znalezieniem nowych kopalń nie znikną – histeryzuje autor.
Czytaj: Morawiecki chce odejścia od ropy naftowej
Jak PiS wdraża w życie pomysły WEF i Komisji Europejskiej?
KE dała zielone światło dla polskiego KPO już w czerwcu 2022r. Pieniędzy jeszcze nie ma, ale dokument stał się publiczny i tym samym plany rządu dotyczące naszych portfeli stały się jawne.
Wiąże się to jednak z nowymi podatkami. Pierwszy ma być podatek samochodowy dla osób rejestrujących samochody z silnikiem benzynowym albo dieslowym. Opłata, która uszczupli nasze portfele ma być według logiki rządzących, zachętą do kupowania samochodów elektrycznych albo wodorowych.
Wysokość nowego podatku nie jest jeszcze określona. PiS zobowiązał się go wprowadzić za dwa lata, czyli już po wyborach.
Za cztery lata natomiast wprowadzony ma zostać kolejny podatek, ale będący karą za posiadanie samochodu napędzanego benzyną lub olejem napędowym.
-Płatności będą jednak zależały od spełnienia przez Polskę tzw. kamieni milowych, takich jak likwidacja Izby Dyscyplinarnej, reforma systemu dyscyplinującego sędziów oraz przywrócenie do orzekania już zwolnionych sędziów – informuje rmf24.pl.
-W ramach Funduszu Odbudowy Polska ma otrzymać łącznie ok. 58 mld euro, przy czym 23,9 mld euro to bezzwrotne dotacje, a 34,2 mld euro – pożyczki – informował już w 2021 roku Business Insider.
Ponadto w ramach tzw. Fit for 55 od 2035r. może obowiązywać zakaz sprzedaży aut spalinowych.
źródło: weforum.org, rmf24.pl, Business Insider