-W wielu modelach państw i firm, które wchodzą w branżę aut elektrycznych nie ma modelu własności, tylko model dzierżawy, najmu, leasingu czy innych form, które są oparte na okresowym użytkowaniu i to też nie jest zły model – powiedziała na antenie Radia Zet minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
18 stycznia 2023r. minister klimatu i środowiska Anna Moskwa wystąpiła w programie Gość Radia Zet. Bogdan Rymanowski zadał przedstawicielce rządu PiS kilka ciekawych pytań. Warto przeczytać (odsłuchać) zapis z tej rozmowy.
-Wydaje się, ze w wielu państwach gdzie jest wybór pomiędzy zwiększeniem OZE, a rosyjskim gazem odpowiedź jest jasna – to jest zawsze zwiększenie OZE i to jest dobra odpowiedź – ta decyzja powinna być podejmowana w każdym państwie, gorzej jeżeli granice tej decyzji są przesuwane w kierunku nieracjonalnych planów. Na pewno nieracjonalnym planem są wszystkie plany dotyczące ograniczania aut spalinowych i elektromobilności i tych dat podawanych… – zaczęła swoją wypowiedź minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Rymanowski: -Ale to już jest decyzja – 2035r…
Moskwa: -Jeszcze nieostateczna bo to też…. Komunikacyjnie…
Rymanowski: –Można postawić veto w tej sprawie? Mówimy oczywiście o zakazie produkcji samochodów spalinowych…
Moskwa: -Tak…. Tych ostatecznych głosowań jeszcze nie było. Tam są też zapisy dosyć miękko, że będzie rewizja dokumentów, potem ponowne przyjrzenie się…
Rymanowski:-A co by to oznaczało dla Polaków? Czy to jest trochę tak, żebyśmy absolutnie doprowadzili no, większość Polaków do nędzy i biedy i poruszalibyśmy się wszyscy albo starociami albo na rowerach?
Moskwa: -My oczywiście elektromobilność popieramy. Popieramy też rozwój stacji ładowania i elektromobilność i autobusy i samochody wodorowe, bo też jako Polska jesteśmy jednym z liderów. Dofinansowujemy rozbudowę stacji ładowania, ale też podchodzimy do tego procesu ze zrozumieniem uwarunkowań społeczno-gospodarczych i z szacunkiem dla wyboru obywateli. Wiemy, że to jest proces, który pewnie w którymś momencie doprowadzi do tego, że te auta elektryczne będą. Natomiast jesteśmy przeciwni tym sztucznym datom -35 czy inne, które się pojawiają. One nie są oparte na dzisiaj na żadnych analizach, nawet jeżeli spojrzymy na infrastrukturę ładowania w Europie. Ona się rozwija i to jest bardzo dobra wiadomość. W Polsce też i w ubiegłym roku ta ilość aut elektrycznych przyrosła dużo bardziej niż w roku 21 czy 20. Już te 60 tys. aut mamy, ale ciągle w każdym państwie europejskim to nie jest rozwój skokowy tylko to jest normalny proces wchodzenia aut elektrycznych na rynek i tak do tego podchodzimy.
Rymanowski: -Ale czy mamy gwarancje, że jeśli ten proces, ta szybkość tego procesu nie zostanie zastopowana, zablokowana, to w Polsce tylko najbogatszych ludzi będzie stać na elektryki?
Moskwa: Model najmu aut nie jest zły
Moskwa: – W wielu modelach państw i firm, które wchodzą w branżę aut elektrycznych nie ma modelu własności, tylko model dzierżawy, najmu, leasingu czy innych form, które są oparte na okresowym użytkowaniu i to też nie jest zły model. My jesteśmy przywiązani…
Tyma samym Moskwa poparła pomysły ze strony Światowego Forum Ekonomicznego : Wynajem zamiast posiadania samochodu
-Ale własność to podstawa wolności – przytomnie zauważył Bogdan Rymanowski.
Moskwa: -My jesteśmy jako Polacy przywiązani do własności. I dobrze, i z tej własności nie chcemy rezygnować. Stad też między innymi ten nasz opór wobec tych przymusowych instrumentów. Oczywiście promujemy transport publiczny, stąd też przywróciliśmy w wielu miejscach autobusy w społecznościach lokalnych i będziemy to kontynuować. Natomiast nie możemy Polakom zabronić i nie chcemy zabronić posiadania aut elektrycznych, to jest jedna z podstawowych wolności yyy… aut spalinowych.
PiS zgadza się na wszystkie decyzje Unii Europejskiej
-Nie chcecie zabronić, ale może będziecie musieli, bo się zgadzacie na wszystkie decyzje Unii Europejskiej – po raz drugi przytomnością umysłu wykazał się Rymanowski.
Moskwa: -Wszędzie jeżeli były głosowania, a było ich sporo przy autach spalinowych, wszelkich dodatkowych opłatach czy konieczności wycofania, byliśmy jako rząd przeciwko. Zawsze głosowaliśmy przeciwko. Rzeczywiście po dyskusjach, gdzie było wiele kontrowersji na ogół zostawaliśmy w mniejszości natomiast ja wierzę, że ten proces zweryfikuje rynek, bo ten 35 nie jest oparty na żadnych analizach, na tempie rozwoju elektromobilności.
Rymanowski: -Mówiąc wprost: To jest nie do zrobienia pani zdaniem…
Moskwa: -To jest nie do zrobienia.
Cała rozmowa minister Anny Moskwy z Bogdanem Rymanowskim tutaj: